Metaverse uitgelegd

Published on november 16, 2022

Geen enkele definitie kan metaverse volledig beschrijven. Metaverse is eerder “de volgende evolutie van het internet”, “cyberspace”, “virtuele werelden”, “augmented reality en augmented versies van augmented reality”, “de toekomst van meeslepende technologie”. Digitale/virtuele ruimte”, “denkbeeldig rijk”, “landschap op het web3”. Al deze metaverse termen en uitspraken zijn niet helemaal onjuist, maar ze kunnen niet alle aspecten van metaverse volledig definiëren of beschrijven (Meta is Grieks voor voorbij, en daarna). Daarnaast definieert de CEO van Meta/Facebook, Mark Zuckerberg, zijn metaverse in een interview als volgt: “We leven ons leven en brengen onze tijd door. “

Hoofdpunten van metaverse

Daarom kunnen we zeggen dat metaverse een concept is dat een virtuele wereld beschrijft waarin virtuele entiteiten verbonden zijn en mensen worden voorgesteld door avatars. Dergelijke conceptuele en virtuele werelden zullen gebruik maken van nieuwe technologieën zoals virtual reality, augmented reality, mixed reality, spatial computing, high-speed netwerken, artificial intelligence, non-fungible tokens (NFT’s) en blockchain-technologie voor DISPLAY. Digitale valuta wordt verstrekt door gebruik. NFT’s zijn unieke, niet-verwisselbare digitale objecten die op de blockchain worden geverifieerd. Momenteel zijn er een beperkt aantal metaverse-platforms die een verscheidenheid aan activiteiten aanbieden aan hun gebruikers. Verwacht wordt dat deze platforms in de toekomst zullen groeien en dat hun verbindingen een groter metaverse-platform zullen vormen. Hier zijn enkele van de activiteiten die u kunt doen met uw bestaande platform.

Kernactiviteiten binnen metaverse (2022)

Gaming:

Momenteel is gaming de belangrijkste toepassing van metaverse. Gebruikers kunnen spelletjes spelen, deelnemen aan een toernooi en zelfs cryptocurrency verdienen in de metaverse. Enkele voorbeelden van gaming zijn:

  • Sandbox: Sandbox gebruikt zijn eigen op Ethereum blockchain gebaseerde cryptocurrency genaamd SAND die kan worden gebruikt om game-ervaringen te kopen en te verkopen. De Sandbox spelers, makers, curatoren en landeigenaren kunnen met het platform communiceren.
  • Fortnite: gebruikers van het Fortnite-platform spelen games en nemen deel aan live muziekconcerten.
  • Pokemon Go: Dit is een interactief spel dat wordt gespeeld met behulp van augmented reality.
  • Roblox: via metaverse van Roblox kunnen gebruikers hun eigen spelwerelden creëren en met elkaar verbinden. Roblox wordt gebruikt door bekende merken als Nike, Gucci en Vans om virtuele omgevingen te creëren waar gebruikers op de een of andere manier met hun producten kunnen spelen.
  • Minecraft: gebruikers kunnen een 3D-wereld verkennen en bouwen, een virtuele economie aanbieden en interactie hebben met andere spelers. Minecraft kan worden gespeeld met een flat-screen.

Shoppen:

VR winkels kunnen worden doorzocht en items kunnen worden gecontroleerd voordat ze worden gekocht. Zoals Walmart waar VR klanten 360° beelden van de producten kunnen zien.

Non-fungible tokens (NFTs):  

gebruikers kunnen NFT’s kopen, verkopen of verhandelen. Decentraland is bijvoorbeeld een Web3-platform dat de handel in NFT’s aanbiedt.

Unieke interactie-ervaring:

Het biedt een onderscheidende aanpak voor interactie met de gebruikers voor het aanbieden van entertainment, sociale activiteiten of andere bijeenkomsten. Bedrijven kunnen hun klanten bereiken door zakelijke deals, diensten of andere aankondigingen aan te bieden met een meeslepende ervaring. Daarnaast kunnen in metaverse evenementen, zoals academische conferenties, opleidingen of vergaderingen, worden gecreëerd met virtual reality en volledig meeslepende ervaringen. De ondersteuning van cryptocurrencies in metaverse biedt bedrijven de mogelijkheid om op blockchaintechnologieën gebaseerde transacties mogelijk te maken. Daarnaast wordt metaverse ook gebruikt voor interactie met collega’s of om vergaderingen te organiseren in virtuele vergaderzalen, wat het teamwerk in een bedrijf verbetert.

Vier hoofdcategorieën van Metaverse

Metaverse-gebruikers kunnen hun eigen avatars creëren, ontwerpen en modelleren. Er zijn vier hoofdcategorieën van metavers zoals beschreven door McKinsey deskundigen.

  1. Content, toepassingen en virtuele werelden: het is het feitelijke gebruik en de ervaring van een specifieke metaverse, de koppeling van metaverses, gebruikersactiviteiten en de interactie van gebruikers.
  2. Toegang, ontdekking en platformcreaties: Het omvat alle activiteiten om metaverse platforms aan te bieden en een 3D-ervaring op te bouwen.
  3. Infrastructuur, software en hardware: dit omvat alle soorten interfaces, computerapparatuur, netwerkaccessoires, vereiste hardware en immersieve technologieën.
  4. Enablers: het regelt de moderaties, het beheer van de digitale identiteit, instrumenten om een metaverse economie te beheren, avatars, enz.

Kernactiviteiten binnen Metavere

  • Spatial Computing: de processen en instrumenten om om te gaan met de interactie van 3D-objecten. Het is gebaseerd op augmented reality en virtual reality.
  • Web3: het is hoofdzakelijk gebaseerd op decentralisatie en blockchaintechnologieën die op token gebaseerde economieën ondersteunen.
  • Digital twin of a person (DToP): De aanwezigheid van een digitale tweeling waarbij de echte kan reageren op de digitale in de virtuele ruimte.
  • Digital Twin of a Customer (DToC): Vergelijkbaar met DToP, maar in plaats van te reageren op de digitale tweelingpersoon, reageert het op de persona’s van de klant.
Related

You might also like

Het belang van een zorgvuldige selectie van IT-specialisten in India voor uw detacheringssucces Blog
augustus 18, 2023

Het belang van een zorgvuldige selectie van IT-specialisten in India voor uw detacheringssucces

De transformerende kracht van ITEC’s dienstverlening: Een game-changer voor Nederlandse IT-detacheerders Blog

De transformerende kracht van ITEC’s dienstverlening: Een game-changer voor Nederlandse IT-detacheerders

Open Source Technologie: De toekomst van de industrie Blog
november 18, 2022

Open Source Technologie: De toekomst van de industrie

Contact

Op zoek naar de brug naar Indiaas IT-talent?

Neem contact op!